zondag 11 december 2016

een boerenerf - olieverfschilderij - Amerikaans ja, wat?

uit de stijl van het Amerikaans Realisme waarschijnlijk te dateren
1949 en ik hoorde de titel zweven met: 'THE FARMROAD' /

een onwaarschijnlijk gloedvol schilderij dat de 'daring way of life'
op zeer duidelijke wijze reflecteert alsof er wel veel is bereikt,
maar de weg daarnaar toe druk wordt bereden zonder dat er een wegdek
was aangebracht, de taak was zwaar tot daar//

In het rulle autopad zijn duidelijk de sporen te zien van zwaar
verkeer, de aarde is helemaal omgewoeld, de grond die het
bloed is van the American way of life is mul, nog zwaarder belasten
maakt de road naar het erf onbegaanbaar.

De auto is tot stilstand gekomen in het lange ongemaaide gras voor de
schuur en staat vooraan op de rand van de heuvel, alsof hij uitzicht
zocht over het dak van het woonhuis van de boerenhoeve. Het wordt
duidelijk dat de hoeve is ingezet voor de landbouw, er is geen vee.

Enkele mannen zijn in gesprek, kennelijk komen zij uit de geparkeerde
auto en praten nu over de toekomst, of over de stand van het gewas, of
nemen een beslissing over de toekomst van de boerenhoeve want uit hun
kleding valt op te maken dat zij eigenaars zijn en geen boerenknechten.



De blik van de toeschouwer wordt meegevoerd langs alle elementen in de
voorgrond naar de verten van het akkerland op de heuvels, zinnebeeldig
traditioneel voor de toekomst en soms ook voor de eeuwigheid.

De kunstenaar moet zich terdege hebben verdiept in zijn onderwerp voordat
hij de symboliek neerlegde in de voorstelling waarmee hij zijn doek op
zeer indringende wijze vult. Nn....naar het mij voorkomt heeft het werk
niet veel van doen met het realisme als stijl in de schilderkunst en
vertoont het schilderij daarvoor ook te veel aan dramatiek. Dynamische en
statische elementen zijn tot een spanningsvolle eenheid gebracht in de
compositie, terwijl de machtige indruk van de doorploegde rode aarde
in tegenstelling staat tot het met wolkerige tinten en zacht penseel
geschilderde heuvelland. Maar de voorgrond is met fijne penselen zeer
nauwkeurig uitgewerkt.

Een vorm van realisme voor dit schilderij bij
het zien ook van de pollen in de grasmat is niet de classificering die
ik eraan wil geven.
Het schilderij zou ik willen benoemen met een voor de catalogus
gebruikelijke titel:

'landschap met boerenerf in Amerika' -

- dit is dan Clem's realistische benadering voor de oplossing van het
raadsel waar het sprookjesachtige tafereel ons van vertelt.

wij woonden eens in Europa maar
hoe komen we nu weer thuis?


++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++



er is 1 afbeelding naar u verzonden.


photomania-b00beaed2564792c5bff03b48997278a.jpg

Deze afbeeldingen zijn verzonden met Picasa, van Google.
Probeer het hier uit: http://picasa.google.com/

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen