zondag 6 november 2016

bij een koning hoort een troon


Het is wellicht wat merkwaardig of bemerkenswaardig te heten maar reeds
sedert vele jaren hadden wij als Nederland - het Koninkrijk van de
toekomst - de troon voor die tijd van de betere toekomst allang in huis.

Ik heb hem ontdekt toen ik eens wat beter kennis nam van de ontwerpen
van Gerrit Rietveld en het model bekeek dat 'de Rietveld-stoel'
genoemd wordt. Helaas zag ik het met die kleuren en zo en de
oorlogsjaren waardoorheen Gerrit zijn stoel gesjouwd heeft, niet zo
zitten met die stoel op dat moment. Gerrit wist heel goed hoe het met
die bedoelingen gesteld zou zijn die toen hij zijn ontwerp maakte
in zijn wereld leefden, en in die toekomst welke voor een meubelmaker
en een architect nauwelijks leed aan gebek aan voorstelbaarheid - voor zulke
handvaardige ontwerpers vormt onvoorstelbaarheid een begrip dat hen
maar weeinig zegt - die toekomst dus die voor zo velen
in zijn tijd onvoorstelbaar leek was Gerrit niet onbekend, dat het allemaal wat langer zou
duren voordat de Nieuwe Tijd zou aantreden wist Gerrit eveneens heel wel.
En daarom beseft hij dat in die nieuwe tijd er een stoel van node zou zijn die
doorheen de moeilijke jaren die zouden volgen behouden zou blijven  in het geheugen. En vanuit dat denken en omdat hij geloofde in zichzelf en zijn waarden, die van de Stijl kan men gevoegelijk achten typisch voor de Nederlanden te zijn, ontwierp hij zij stoel.



Architecten malen niet zo om jaren en maanden en dagen, zij gaan
anders met het concept tijd om dan gewone mensen, terwijl ze soms beseffen dat enkele van hun ontwerpen de eeuwen zullen moeten doorstaan. Daar hopen zij niet op, het is hun werk op te treden voor wensvervulling als menselijk beginsel.

Gerrit was zich ervan bewust geworden dat er een alternatieve zetel
van node zou zijn in Nederland, dat blijkt uit de bijkomende literatuur, en wanneer precies zijn stoel populair zou worden geacht maakte hem niets uit, hij begreep dat daar hopen niet lag in het verschiet van zijn ontwerp. Derhalve heb ik de stoel van Gerrit naar het kleurgebruik in de voorstelling zodanig aangepast dat wel de idee doorkomt, maar dat de inhoudelijkheid van de vorm niet  direct uitnodigt tot aanschaf.

++ in concreto is mijn verhaal wél te beschrijven en luidt dat als volgt.
Ik heb een tekening gemaakt naar het ontwerp van Rietveld, en vervolgens heb ik de
lijnen rood en oranje gemaakt, de stoel van een zachte witte achtergrond voorzien als ging het om een hemelse verschijning, en een rand toegevoegd met blauwe kleurstelling en wolkerig van aanzien.
Te voorzien valt dat mijn invulling voor de vlakken bij onze viend Frank met instemming zal worden begroet.
Ik geloof persoonlijk dat deze verbeelding van de macht van hetgeen ik beschouw als mijn virtuele troon van Nederlande herkomst veelzeggend zal worden opgevat. Ik hervind bij deze versie weer de rust die Hij mij gaf.

n.b. Het is bekend van dit model dat de zetel niet bedoeld is om lang op te zitten.

**Clemedicit / clembur 5/2nd

++ afgeschreven en geproduceerd door Clemens Buur

- Godfried Bomanslaan 5 - Heemstede - Holland
- 27 september 2016
_________________________________________________________

Er is 1 afbeelding naar u verzonden.


Rietveld_chair_1.jpg

Deze afbeeldingen zijn verzonden met Picasa, van Google.
Probeer het hier uit: http://picasa.google.com/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten