zaterdag 19 november 2016

een sociaal beeld in socialiserende symboliek: gay voorlichting

Zo dikwijls vragen mensen mij, vooral jonge mensen, hoe het dan toch
met die menselijke sexuele geaardheid van mij is gesteld en hoe ik
dat verbind met het respect dat zij mij willen geven. Ik wil daar
best op antwoorden, maar heb gewacht totdat zich bij toeval een mooi
moment voordeed om twee vliegen in één klap te slaan: leren en leren
begrijpen, en kennis verwerven van hoe het allemaal werkt die blijft
hangen.

Het mooiste vindt hij het tóch en blijft dat doen wanneer mensen uit
zichzelf een antwoord vinden op al die vragen die eruit voortkomen dat
wat zij meestal 'dachten' niet in overeenstemming is met de realiteit
van hetgeen zij 'beleven' als de waarheid. Dat is dan weg en waarheid in
één keer, en wat het betreft het leven, dat heeft iedereen ontvangen
die zich iets afvraagt en daarin verschillen de mensen niet van
elkaar. Het is al alsof het hem op de lippen zweeft om met een
glimlach te zeggen: 'doe het zware werk nu verder zelf maar.'

Haarlem - Huis te Zaanen

Voor de zekerheid dat het geld goed terecht komt voor het doel waartoe het is bestemd die de subsidiërende instelling verlangt is hij
gedwongen voor de controle enkele gegevens betreffende zijn nieuwe lesmethode die te werk gaat via de ontwikkelde instrumenten voor 
beeldinformatie aangereikt door de verstrekkingsbeambte, die zijn plannen kunnen toelichten, bij te voegen. 
(FF aan zinsontleding doen, hein?)

 - over Sexuele Voorlichting - gelieve deze te ontlenen aan het hierboven gegeven beeld en je keuzes te maken aan de hand van de uitleg hieronder voor die verbeelding: 
- ------ Venetië ------ -
- een hoek van de open arcadengalerij van
het Dogenpaleis het bijna op kantwerk lijkende gebouw dat  je vindt terzijde van het San Marcoplein - een uitzicht langs de straatlantaarn over het water van het largo naar het eilandje Giudecca gelegen aan de overzijde van de lagune - achter de skyline van Giudecca rijst hoog op de toren van het klooster van San Michele tegen de nachtelijke hemel - op de marmeren platen van de piazzale vóór de arcaden van het palazzo die als plaveisel daar zijn neergelegd, dus in Venezia geen trottoirtegels,  en verder op de kade zie je de
spiegeling van de arcaden en de lichten in de waterplassen die daar liggen omdat het juist geregend heeft - het wat eenzaam aandoende tafereel is in een voor jou veelzeggende en hopelijk aantrekkelijke monotint uitgevoerd en er zijn geen politieke motieven die de aanleiding vormden om dit beeldverhaal zo voor te schotelen aan het Nederlandse publiek - geen kosten voor jou/

als notitie voor jou: Venezia,
Venetië, of Venice, of ook Venedig, Venise, deze vertalingen zijn alle afgeleiden van het
latijnse werkwoord 'venire' dat vertaald 'naderbij komen' of 'ergens
geraken' betekent in het Nederlands en dezelfde stam heeft als de naam
van de godin, die bij dec Grieken Afrodite wordt genoemd en bij de Romeinen Venus, als godin van de liefde vormt zij soms een onverwachts strenge kracht in ons leven waar maar weinig mensen eraring mee hebben.
Clemens zelf heeft er weet van dat de goden der oudheid niet zomaar aan zich voorbij laten gaan wat velen denken maar dat er op een of andere onverklaarbare manier sprake kan zijn van blijvende elementen van menselijke ervaring in het gebied des levens dat veelal gerekend wordt te behoren tot het droomleven, te roepen datc de goden echt bestaan is een wat riskante aangelegenheid want wanneer je aan een personale identiteit bestaansrecht toekent gaat deze als reactie op zijn erkenning natuurlijk al snel werk van je overnemen dat je eigenlijk beter in eigen beheer had kunnen houden - maar het bestaan van engelen en wat zij doen wordt door de Clem dus weer wél erkend, hoe moet dat nu verder?
in Brussel op een muur -
zeemotieven

vrijdag 18 november 2016

Franciscus en de bisschop van Assisi - Fra Angelico



Toen  de heilige Franciscus was begonnen met zijn werk in de streek rondom de stad Assisi had hij, zo oordeelde de bisschop, een onderkomen nodig als vaste verblijfplaats. Franciscus vond dat waarschijnlijk zelf helemaal niet zo nodig, hij was gewend met enkele volgelingen slechts gekleed in een jute zak waarin gaten voor de armen waren geknipt en dat met een touw om het middel opgebonden was, lopend op blote voeten langs de wegen rondom het welvarende stadje in het mooie landschap van Umbrië te gaan al biddend en zingend en op hun weg genezing en verzorging brengend aan de melaatsen waarvan er velen waren. Maar na zijn verblijf in de grot in de heuvels boven het Assisi, waar Franciscus zijn visioenen had gekregen en zich bewust was geworden van zijn  roeping onder de armen, waarvan de bisschop had gehoord had het voor Franciscus na verloop van tijd anders bestemd en gaf daarvan bericht uit. Men kan bedenken dat de commotie omtrent wat er met Franciscus was gebeurd, een jonge man van goede familie die in welstand leefde vanwege de goede zaken die door de vader werden gedaan in de lakenhandel - de lakenindustrie en de handel daarmee verbonden vormden de kern en de levensader van de economische bedrijvigheid in de gehele streek, en Assisi nam een sterke en belangrijke plaats in onder de steden van midden-Italië, waar ook de handel die werd gedreven met de Levant een rol bij speelde, dat deze onrust in het stadje nog niet was gedoofd. Er waren reeds stemmen opgegaan om de heilige man zijn arbeid en optreden te verbieden, iets waar de bisschop in zijn wijsheid natuurlijk een oordeel over had want de bisschop was de autoriteit die zo'n verbod mocht uitvaardigen, en Franciscus was voor het stadsbestuur nog altijd de held van de strijd tegen Peruggia, reden waarom de vroedschap niets voelde voor zo'n verbod want dan kwam de hele jongelingschap in opstand, en zo kwam het dat Franciscus op een goede dag aan de bisschop kwam te vragen waar hij zich kon vestigen nu hij in staat was gebleken de melaatsheid te bedwingen. De bisschop, die hem eerder toen de heilige zijn klederen had afgelegd ten teken dat hij afzag van zijn erfrecht, zijn eigen mantel had gegeven om zijn naaktheid mee te bedekken voor de ogen van het toegestroomde volk en om de schande voor de familie niet nog groter te maken,  het gebeuren speelde zich af op het marktplein, waar het Franciscus werd verboden om uit de opbrengsten van de handel in de noden van de armen te voorzien, Franciscus wilde natuurlijk de oorzaken van de melaatsheid te lijf gaan, dat kan iedereen begrijpen.

De bisschop dan had vernomen van de inhoud van de visioenen en de roeping van de heilige want een dergelijke gebeurtenis speelt zich voor de kerken nooit op zichzelf af, dat er altijd maar gedurende de Middeleeuwen één kerk zou zijn geweest dat wil o.a. Franciscus ons afnemen als illusie. En zo gaf de bisschop die de heilige zo langzamerhand beter had leren begrijpen en naar wie Franciscus wel luisterde, de nog zo jonge man, die in het begrip van de bisschop voor het monnikschap bestemd was, het kleine kerkje van San Damiano om in te verblijven, dat in de velden rondom Assisi stond te verkommeren en dat een zorg was voor het bisdom waar de bisschop zich geen raad mee wist, het oude bouwseltje was te vinden op een gewijde plek, wellicht nog een oud tempeltje terwijl de jaartelling toen al de 11e eeuw aangaf, dus was de bisschop in gebreke gebleven met zijn tijd mee te gaan, en het gebouwtje van steen en jhoert, dat wel, was toegewijd aan de kerk om de heilige Damianus daar te vereren, een heilige die wordt aangeroepen bij ziektes van mens en vee, en voor wiens kerkje niemand anders wilde zorgen. En de bisschop kwam met Franciscus, die er op had aangedrongen dat hij een vergoeding zou geven voor het gebruiken van het kerkje omdat zijn onderkomen hem anders verplichten zou aan het bestuur van de bisschop, overeen dat deze de bisschop jaarlijks één mandje vis zou geven bestemd voor diens tafel, waartoe de bisschop, die aan de linkerzijde van de heilige op het paneel is afgebeeld, jaarlijks het kerkje van San Damiano bezocht waarvan Franciscus inmiddels het ingestorte dak had hersteld en de scheuren in de muren had gedicht, en gezorgd had dat tenminste er een deur was waarmee je binnenkwam en die geopend en gesloten kon worden van binnen en van buiten.  

In het schilderij is door Fra Angelico om het hoofd van beide mannen een aureool geschilderd ten teken dat zij beiden in naam van de Heilige Geest handelden en dachten. De bisschop heft zegenend zijn rechterhand en houdt in zijn linkerhand de gouden bisschopsstaf, hij kijkt met krachtige blik voor zich uit de toekomst in, Franciscus draagt de kruiswonden aan handen en voeten waarvan gouden stralen uitgaan en wijst deemoedig met de rechterhand op de wond in zijn zijde waarvan ook gouden stralen uitgaan en houdt in de linkerhand het gouden kruis van de mysticus, waarmee ook alle goud in het paneel gerelativeerd wordt, de heilige gaat gekleed in zijn pij met het touw om zijn middel en zijn blote voeten wijzen uit elkaar naar links en rechts alsof hij wandelt, terwijl de bisschop de rode koorkap met goudborduursel over zijn linnen superplie draagt, de mijter als een teken van zijn waardigheid op het hoofd, en met één voet in een rood schoeisel voorzichtig naar voren schuivelt alsof hij in een andere werkelijkheid staat dan de mysticus ter rechterzijde. De bisschop heeft de redenen van de riten als zijn taak en doel, de heilige heeft de zuiverheid van zijn ziel op het oog.

Men kan bedenken dat uiterlijke attributen zoals kleding en schoeisel, het kruis en de bisschopsstaf en de mijter, alsmede het verschil tussen de baarden en het feit dat de heilige een tonsuur heeft, in de late gotiek door de gelovigen als richtlijn bij hun begrijpen van hun werkelijkheid belangrijk was. Voor het begrijpen van hun wereld waren de gelovigen aangewezen op dit soort schilderijen en ook op de fresco kunst, aan de hand van dit paneel dat o.a. weergeeft hoe het instituut van de kerk zich verhoudt tot de diepere zin van de geloofsbeleving, waren de gelovigen aangewezen op de mystiek die elke afbeelding als kenmerk met zich dragen kan voor wie daar oog voor heeft, evenzeer als wij dat kennen van onszelf in onze tijd deden de mensen zo in de Late Middeleeuwen. In die tijd was het de geloofsinhoud, waarvan de kerk als de behoeder en het voorbeeld voor het maatschappelijk leven de verkondiging bezat en zo het welzijn van de mensen als vertegenwoordigend verzorgde, en stabiliserend oprtrad ten aanzien van de problemen van de welvaart. 

De beide gestalten van enerzijds de heilige bisschop en anderszijds de mysticus laten de ontegenzeggelijk innerlijk tegenstrijdige belevingswereld die in elke tijd opnieuw het thema van het gesprek is voor de burgers, goed zien. Wij willen ons dat tegenstrijdige in de samenleving liever voorstellen bij voorbeeld nà het jaar 1439, wat mogelijk is want het werk is gedateerd in de eerste helft van de 15e eeuw en zal zo ongeveer in die tijdsperiode gereed gekomen zijn. Fra Angelico werkte wel hard en gestaag, maar dat deed hij niet alleen en in één jaar alles afkrijgen bij een zo grote investering als een dergelijk paneel was voor zijn kloosterregel zelfs verboden en vormde uiteraard voor de opdrachtgevers niet zo'n voor de hand liggende eis.   En dan moet men nog bedenken hoe moeilijk het de gelovigen werd gemaakt door aan de linkerzijde van het paneel waarop de hier wat meer begrijpelijk gemaakte voorstelling is geschilderd een paneel te hechten waarop de heilige Dominicus, een woestijnvader, en Sint Johannes de Doper, de man die het openbaar optreden van de Christus voorbereidde en zijn  achterneef, staan afgebeeld. Voor  een bespreking van die voorsteling zijn talenten vereist die ik op deze mooie vrijdagmorgen waarin het heeft opgehouden te regenen, niet in huis heb, en ik moet daarom naar elders verwijzen, er zijn  wellicht zelfs bronnen te vinden die het gehele tweeluik in een totale samenhang verklaren, zo'n wonder hoeft ook niet altijd met veel woorden te gebeuren. 
n.b. In 1982 werd de schilder Fra Angelico door Paus Joannes Paulus II heilig verklaard, een eerbied welke ik deze schilder nu ook moet toegeven.
Europa en de apis

gedachten rondom het document Perspectivity gedeeld in OneDrive

Regensburg - Donau oever - skyline - avondrood


- mogelijk is dit bijgevoegde document in OneDrive in deze vorm als niet voltooid te beschouwen en vormt de weergegeven tekst slechts een fragment, of verdient het document een uitleg waarvan de schrijver zich niet heel wel bewust kan zijn, het is en blijft iets waaraan is gewerkt, dus energie in is gestoken// welaan, wanneer er dat 'iets' wordt opgemerkt dat U niet zint, weerhoude dat U niet om U uitgenodigd te voelen de inhoud die bij U werd geïnitiëerd en geïntroduceerd eens ter hand te nemen, bedenkt U zich maar niet té snel dat U zo'n actie niet zou kunnen volbrengen, want in deze luidt het Woord: 'eenvoud is je ware' /
Hoewel niet zo duidelijk bedoeld met het hierbij gevoegde document bleek er voor mij geen andere oplossing voor het geven van een opening naar een verder weg gelegen betekenisstructuur dan het bekende de stap in het onbekende die ik hierin maak met het verwoorden van een gedeeltelijk dromerige inhoud, zoals een kunstbeschouwing die ook altijd bevat.

nota bene: de overdracht van kennis door middel van of met behulp van foto's en schermreproducties is vooral leuk, en de zekerheid of de bedoeling wel overkomt ligt daar waar zo'n bedoeling die je met je keuze voor juist die beeldplaat om in een album, bericht of waar dan ook te plaatsen en te publiceren hebt voor jezelf duidelijk overkomt in jouw waarneming, want als je er zelf nu ook nog wijzer van wordt is dat mooi meegenomen, wat een ander ervan vindt dat moet hij in eerste instantie zelf weten. Bij het zintuig van het gezichtsvermogen is het zo gesteld met de mens dat niemand kan bepalen wat de ander ziet of hoe hij de dingen wil inzien, vandaar o.a. dat ik dit middel van kennisoverdracht gaarne gebruik- Beeldtaal bevat geen commando's, een beeld kun je beschouwen als de samenvatting van een heel verhaal. In het zichtbaar stellen van een gedachte of denkwijze zijn de waarden van de democratische vrijheden eerder gewaarborgd dan bij het uitbrengen van documenten in geschreven woord. 

Fw: Imothep

uitroep: 'het is ons al te wonderlijk te moede'
stadsgezicht te Meissen


aantekeningen: 
1. Wordt er niet meer aan kerkebouw gedaan, dan zullen wij uit de bestaande Godshuizen er enkele moeten kiezen die geschikt zijn voor de eredienst in onze tijd, althans de aanzetten daartoe. 
 
2. De locatie voor het Museum 'van Speeldoos tot Pierement' te Utrecht is wat ongelukkig gekozen, toch wordt daar een zin aan verbonden die wij niet op andere wijze kunnen herkennen. 

een boog te Parijs

arts, schrijver, architect, bibliothecaris - 

Subject: de ambtelijke functie van Imothep
  
https://youtu.be/b3VZFoZYzPM?list=PL0GaMFUOUFqp5bZM3G866F_tCdiaJpGbX


cff: https://en.wikipedia.org/wiki/Imothep /

youtu.be
paar boeken over / some books of #Saint Oblidius of Cumae || CL7* - fir -ency citation: la verite ne parle pas _________________________________________ sign...

Clement de Buer sent you a video: "Buranuma - similaria"

Clement de Buer has shared a video with you on YouTube


- met veel eigen werk, en met enkele downloads. Geëditeerd. Het gaat om het sprookje van Samaria dat misschien alleen door ingewijden kan worden begrepen.
- motto: 'We leven hier niet in het jaar nul'

Medespelenden: ...
©2016 YouTube, LLC 901 Cherry Ave, San Bruno, CA 94066

[Flickr] clembur (Clem B'r Eli) shared a Flickr photo with you

Flickr®

Hi clemedicit

clembur (Clem B'r Eli) shared a Flickr photo with you.

Wapenschild voor Jimmy - 'Samir's joy'

Uploaded by clembur on June 22, 2015
© All rights reserved
Beste Jimmy,

Je zult begrijpen dat het voor een bankier prettig is te weten dat de klant van de bank met het geleende geld een goede zakelijke start heeft kunnen maken. Hierbij ter bevestiging van de overeenkomst gisterenavond in de thuisbank aangegaan een zegel voor de bankpost van jouw kant, te verbinden met het huis in Nador - de bank zal het overige werk wel doen, ga jij nu maar je rustig voelen in het Haarlemse land dat is beter voor het land dat mijn land van herkomst is.

Clef weet zulk soort dingen als waar de mensen nu een keer mee kunnen zitten wel en heeft ppk zo hart voor de zaak gehad, maar tekent wel aan dat veel mensen doorgaans in de Nederlanden niet zo bekend zijn met deze bank-gewoonten die wij thans delen.
Het gaat natuurlijk niet over de munt die à la Maroque courant gerekend wordt, de dinhar geloof ik, dit valutum wordt in ons land niet als courant betaalmiddel beschouwd, daarin willen we liever geen veranderingen brengen maar we zitten nu wel met de gebakken peren dat we niet met dinhars kunnen rekenen - zoals jij dat al inzag gaat het erom, dat de conférence peren heden op de keukentafel liggen en zij zullen over enkele dagen rijp zijn.
Vertel maar aan de politieke commentatoren dat le Clef in verband met het gesignaleerde machtsvacuüm ten aanzien van de Marokkaanse Nederlanders, onder andere dan, daarom zo te werk is gegaan, dat de Clem zijn profielfoto in Facebook heeft veranderd van het idioom voor 'landschap van herkomst' naar het eeuwige teken voor het land van bestemming in Nederland.