dinsdag 2 augustus 2016

terra indoor genita: routekaart voor een van Gogh leerling


'Je moest eens nader ingaan op mijn uitnodiging kennis te nemen van
de velden rondom het gastvrije Arles in de Rhônevallei, persoonlijk
heb ik daar heel goed kunnen boeren', zo vervolgde Vincent op bedaarde
toon de conversatie, 'om het je af te leren je blind te staren op
wilde bossages die nog resteren uit de Middeleeuwen van vóór onze tijd
heb ik deze aardewerken bloempot met wat opschietend bieslook voor je
mee genomen, je kijkt maar of de potcultuur je ook wat lijkt. En kijk
niet telkens zo zuur als ik het woord tot je rechterduim richt, die
duim is juist voor het overdrachtelijk brushmotief het hoogste
lucratief, in mijn werk merk je dat natuurlijk niet op in
rechtstreekse aandacht voor de gehanteerde streek. De duim dan is naast
de wijsvinger het meest geschikt om mee de bewegingen van het penseel te
volgen want anders ga je zwaaien, en die duim van jou
zien er goed gezond en lenig uit, en er valt behoorlijk stevig en
betrouwbaar materiaal mee uit te halen en de markt van tegenwoordig
is wat ruimer dan in de Bel'Époque wel mogelijk werd geacht.



Het duimpje in de dijk bij Spaarndam was maar gehannes van die jongen van
Brinkers, dat is het niet dat ik je heden overdraag te schrijven voor het
verhaal in de vorm van enkele terloopse notities, voor de oude
vrouwtjes zijn daar wellicht wat aantrekkelijke memorabilia tussen te
vinden maar voor het geheel aan schriftuur stelt het nog weinig voor.

Die bieslook deed ik er niet bij om nu al op te eten. Maar de
pot mag je houden als je dat zo graag wilt.

En nu komt er dus voor jou die vraag te voorschijn die je niet stellen zult té vaak:
wat is hier van deze boodschap het doel en de bedoeling, en vormt dit volgen van ons hart voor ons beiden wel een goede zaak?'

Aldus Vincent, die nu opeens opstond om ff de benen te strekken. Hij
wilde een ommetje maken, verklaarde hij zacht en zeker in mijn
telefoonbundel. Tot strakkies.

________________________________________________
de beleving van uittreding is beschreven in mystieke vorm als een gesprek -
auteur: clemens - bij: clembur kino sites - tijd: 29 juli 16 - 19.00 - 20.25 uur -
verzuchtte hij: 'zonder weskaapwijn kan ik niet leven'/
________________________________________________
URL afbeelding: 13131021_1015090115239504_6190246777599336443_o.jpg

Deze post is verzonden met Picasa, van Google.

toegift: een portret van de schrijver

Geen opmerkingen:

Een reactie posten